گروهی از دانشمندان انگلیسی در بررسی های خود نشان داده اند که مصرف برخی از داروهای ضد دیابت می تواند خطر انسدادهای قلبی عروقی را افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبر رسانی مهر، دانشمندان انگلیسی که نتایج بررسی های خود را در مجله “درمان دیابت” منتشر کرده اند، اظهار داشته اند که دو داروی “آوادیا” و “آکتوس” که سال گذشته برای بیماران دیابتی مبتلا به اضافه وزن تجویز می شد، پس از ۲۶ ماه مصرف در یک پنجاهم بیماران باعث بروز انسدادهای قلبی عروقی شده است. به نوشته رومه گاردین، به تازگی یک آژانس دولتی آمریکایی امنیت این دو دارو را تضمین کرده و کمیسیونی کارشناسی به منظور ادامه داروی “آواندیا” تشکیل داده است. بنابراین گزارش، آواندیا را یک شرکت انگلیسی و “آکتوس” را یک شرکت دارویی ژاپنی تولید کرده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ۹۴ درصد انسدادهای عروقی و شریان‌های چشم که می‌تواند باعث کاهش دید و یا نابینایی در بیمار شود ناشی از فشار خون است، اظهارکرد: دیابت، بیماری‌های خونی و بیماری‌های بافت ایمنی از دیگر عواملی هستند که باعث انسدادهای عروقی و شریانی چشم می‌شوند.

به گزارش خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمدرضا منصوری در همایش فشار خون که صبح امروز در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با بیان اینکه آمار فشار خون و دیابت نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا در حال افزایش است، عنوان کرد: زندگی بی‌تحرک و نوع غذاهایی که مردم مصرف می‌کنند در راس عوامل ابتلا به این دو بیماری خطرناک است.

وی ادامه داد: آمار دیابت در ایران بالاست و در استان یزد به ۱۴ درصد می‌رسد این در حالی است که آمار مبتلایان به دو بیماری دیابت و فشارخون در کشور حدود هفت درصد است.

این متخصص چشم با بیان اینکه فشار خون بر روی تمام ارگان‌های بدن از جمله چشم اثر می‌گذارد، گفت: شبکیه که حیاتش از طریق یک بافت عروقی تامین می‌شود از ابتلا به فشار خون بیشترین آسیب را می‌بیند.

وی با بیان اینکه تنگی عروق چشمی اولین عارضه‌ای است که در فشار خون نوع اول به وجود می‌آید، اظهارکرد: در مراحل پیشرفته‌تر خونریزی‌های نقطه‌ای، کاهش دید و نابینایی به سراغ فردی که مبتلا به فشار خون است خواهد آمد.

منصوری افزود: بسیاری از اوقات انسداد عروقی در هنگام شب اتفاق می‌افتد که علت آن کاهش فشار خون در ساعات پایانی روز است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه پس از بروز انسدادهای عروقی دیگر نمی‌توان کار خاصی برای بیمار انجام داد، عنوان کرد: در این گونه موارد وظیفه پزشک پایش وضعیت بیمار است تا بتواند علت بروز انسداد چشمی را یافته و درمان کند.

منصوری ضمن تاکید بر اینکه همواره پیشگیری بر درمان مقدم است، اظهارکرد: مسلما یکی از راهکارهای مهم پیشگیری از بروز انسدادهای عروقی چشم کنترل فشار خون است. البته لازم است در این خصوص فرهنگ‌سازی صورت پذیرد که امر دیر بازدهی است اما با استمرار آموزش و اطلاع رسانی میسر می‌شود.

توانمندی متخصصان مشهدی در تشخیص مشکلات عروق مغزی به روش آنژیوگرافی

متخصصان دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به تشخیص مشکلات و انسدادهای عروق مغزی به روش آنژیوگرافی شدند.

استادیار گروه نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه استفاده از روش آنژیوگرافی به صورت گروهی و مشارکت با گروه مغز و اعصاب و آنژیوگرافی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می شود اظهار داشت: در این روش با استفاده از آنژیوگرافی می توان عروق مسدود شده را شناسایی و درمان کرد.

دکتر پیام ساسان نژاد با اشاره به اینکه برای شناسایی و تشخیص آسیبهای مغزی از روشهای سی تی آنژیوگرافی، ام ار آنژیوگرافی و سونو آنژیوگرافی نیز استفاده می شود، خاطر نشان کرد: روش آنژیوگرافی عروق مغزی با توجه به شرایط بیمار و میزان تنگی های عروقی مورد استفاده قرار می گیرد و این روش اقدامی مطمئن برای تشخیص انسدادهای مغزی به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد پس از تهران دومین مرکز کشور به شمار می رود که از این روش استفاده می کند اظهار داشت: تشخیص مشکلات عروق مغزی به روش آنژیوگرافی در حال حاضر در کشورهای اروپایی و آمریکایی و در خاورمیانه نیز تنها در کشور ترکیه مورد استفاده قرار می گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این اقدام در حال حاضر در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد با توجه به دستگاههای آنژیوگرافی پیشرفته موجود در این بیمارستان انجام می شود خاطر نشان کرد : با گسترش این روش علاوه بر تشخیص انسدادهای عروق مغزی به منظور پیشگیری از بروز سکته های مغزی امکان درمان و جلوگیری از ناتوانیهای طولانی مدت جسمانی نیز فراهم می شود.

گفتنی است: مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی امام رضا(ع) به عنوان بزرگترین بیمارستان کشور در حال حاضر با دارا بودن دو دستگاه آنژیوگرافی پیشرفته و مطابق با استانداردهای جهانی در دو بخش مجزا روزانه علاوه بر ارائه خدمات به بیماران مجاور به بیماران زائر از دیگر استانهای کشور نیز خدمات ارائه می دهد


دکتر ستایش آنژیوگرافی ,انسدادهای ,اینکه ,عروقی ,فشار ,پزشکی ,علوم پزشکی ,دانشگاه علوم ,بیان اینکه ,انسدادهای عروقی ,عروق مغزی ,علوم پزشکی تهران ,بروز انسد? منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

عکاسی تبلیغاتی لیمو دانلود بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد. سایت موزیک یاب تکست موزیک سایت عاشقانه رویای تلخ علوم ماورا رسانه سلطان موزیک